Beszélgetés Csete tanárnővel
Deákné Csete Zsuzsanna tanárnővel folytatott beszélgetést Nemes György atya. Az interjú olvasható a PiarBlogon, itt is közzétesszük.
"Célom, hogy a diákok itt jól érezzék magukat, de fejlődjenek szellemileg és lelkileg is!"
Beszélgetés Deákné Csete Zsuzsannával, a természettudományi munkaközösség vezetőjével - az interjút Nemes György atya (SchP) készítette.
A közelmúltban nagyon sok rendtárssal és világi kollégával készítettem interjút. Ezzel iparkodtam bemutatni mind a rendi-rendházi közösséget, mind pedig az iskolát. Most Deákné Csete Zsuzsannát a természettudományi munkaközösség vezetőjét kérdezem!
Kedves Tanárnő! Mesélj valamit "előéletedről", mit tartasz fontosnak azokból a korszakokból, amikor még nem itt tanítottál?
Kedves Nemes Atya, köszönöm a lehetőséget! Eredetileg nem a tanári pályát választottam, hanem biomérnökként végeztem a BME Vegyészmérnöki karán. A Richter Gedeon Nyrt.-nél dolgoztam, mint minőségbiztosítási mérnök. Azután megszülettek a gyermekeim és mérnökként dolgozni nem igazán egy nagycsaládos anyukának való. Így a pályamódosításon sokat gondolkodtam. Az érdeklődési terület megmaradt (biológia, kémia) és egyre inkább vonzott a pedagóguspálya. Így végül arra a döntésre jutottam, hogy átképzem magam, vagyis megszerzem az ehhez a munkához szükséges másoddiplomát. Így elvégeztem mind a biológia, mind a kémia mestertanári szakot és tanár lettem.

Hatodik éve tanítok itt az iskolában. A fiam járt ide először és rajta keresztül kicsit beleláttam az iskola életébe. Nagyon tetszett, hogy ez az iskola nagyon gyerekközpontú. Számít a gyerekek véleménye, "jól léte", vagyis, hogy törekszik rá minden tanár és minden más dolgozó is, hogy a diákok itt jól érezzék magukat, de fejlődjenek szellemileg és lelkileg is, illetve nagyon fontos, hogy igazi közösségi emberekké váljanak.
Mi változott esetleg Benned azóta?
Azt gondolom ez az első benyomás azóta még jobban megerősödött és törekszem rá, hogy én is ilyen tanár legyek.
Mondj valamit a szaktárgyi munkádról! Miért ezeket választottad? Beszélj valamint azokról a - divatos szóval nevezett - "piarista terekről", ahol dolgozol? A tantermekről, laborokról, szertárakról!
Három tantárgyat tanítok az iskolában, természetismeretet 5. osztályban, bár idén nincs ilyen csoportom, biológiát 7-12. osztályig ill. biológia fakultációt és kémiát 7-10. osztályig. Tavaly indult egy új tehetséggondozó képzésünk az iskolában, ami lehetőséget ad az érdeklődő diákoknak, hogy egy általuk választott érdeklődési területen még jobban elmélyítsék a tudásukat. Ebben az emelt biológia képzésben is tanítok.
Nagy büszkeségünk, hogy idén szeptember elejétől egy megújult kémia teremben és laborban tudunk tanítani a kollégákkal. Nagyon jó érzés megtapasztalni, hogy az iskolavezetés és a tartományfőnökség is fontosnak találta a természettudományos képzéseink támogatását, melyet ezúton is köszönünk az egész munkaközösség nevében.

KAPCSOLÓDÓ: AZ ISKOLA ÁLLATAI
Kik a munkaközösséged tagjai és milyen velük a kapcsolatod? Mi az, amit közösen végeztek, és mi az, amit mindenkinek magának kell megoldania?
A munkaközösségünk tagjai Antal Jánosné Zsuzsa, Csorba László, Dr. Hortoványi Judit, Hegedűs Zoltán, Szabó-Pál Eszter, Várkonyi Ádám. Úgy érzem mindenkivel őszinte és nyílt a kapcsolatom. A földrajz szakos kollégákkal kicsit lazább a kapcsolatom, nincs napi szintű konzultáció közöttünk. Próbálok azért az ő kérdéseikkel, problémáikkal is rendszeresen foglalkozni és ha tudok segíteni. Természetesen közelebb érzem magamhoz Zsuzsát, Lacit és Ádámot, mivel velük azonos a szakpárunk és nagyon szoros az együttműködés közöttünk. Velük közösen vezetjük a biológia fakultációt, ami rendszeres szakmai konzultációt igényel. Az iskolavezetéstől kaptunk egy közös tanórát, így minden héten van alkalmunk hivatalosan is egyeztetni. Együtt végezzük a versenyfelkészítést, nyílt nap szervezését és minden szakmai munkát. Nagyon jó érzés, hogy ilyen jó a kapcsolat közöttünk és bárkinek problémája, kérdése van, akkor számíthatunk egymásra!
Saját tanítványaimnak szoktam korrepetálást, felzárkóztatást nyújtani. Kémiából versenyfelkészítést végzek. Osztályommal minden hónapban legalább egy iskolán kívüli programot próbálunk szervezni. Ezek rendszeres elfoglaltságok, de ezen kívül számtalan olyan eset van, amikor ad hoc jelleggel adódik valami feladat az iskolában.

Mondj valamit az "Adj egy ötöst!" nevű pályázatról! Mi abban a szereped, és kik vannak még benne a mi iskolánkból?

Mi az, amit nagyon pozitívan éltél meg, és ha akarsz, beszélj arról, hogy mi az, amit negatívumként?
Nagyon féltem amikor osztályfőnök lettem, féltem a feladattól, a hatalmas felelősségtől, de azt gondolom, hogy az egész eddigi tanári pályám legszebb, legfelemelőbb pillanatait az osztályomnak köszönhetem.
Tetszett? Támogasd a diákújságírást megosztással vagy feliratkozással!