A gimnázium igazgatójával az iskola oldalán jelent meg interjú.
A vac.piarista.hu-n Kalász Ákossal, a Váci Piarista Gimnázium igazgatójával jelent meg az iskola életéről, lehetőségeiről és különlegességeiről szóló interjú. Alább közöljük a teljes írást.
Hogyan készülnek a felvételizők fogadására idén, a világjárvány közepén?
A felvételi folyamat októbertől március közepéig tartó időszak, a kölcsönös ismerkedés ideje. A vírushelyzet ugyan gátolja ezt a folyamatot, de a visszajelzések alapján hatékony segítséget tudtunk nyújtani a tájékozódásban. Személyes találkozásra nem volt lehetőség, de sokféle virtuális tartalmat böngészhettek az érdeklődők az iskola honlapján, sőt virtuális találkozásokat is szerveztünk a diákoknak, szülőknek. A novemberi két "betekintőnkön" és a decemberi nyílt napunkon rengetegen "látogattak el" hozzánk. Az igazgatói előadás mellett különböző chatszobák beszélgetéseibe tudtak bekapcsolódni a regisztrált érdeklődők, ahol a kérdéseikre tanároktól, alsós és felsős diákoktól vagy a szülőktől kaphattak választ. Az iskola épületével, a benne zajló munkával játékos formában ismerkedhettek felvételizőink: létrehoztunk egy online (be)szabadulószobát, ahol igen sok mindent tudtunk megmutatni képek, kisfilmek segítségével a mindennapi életünkből. A szabadulószoba továbbra is elérhető honlapunkon! Nem csak felvételizőknek ajánljuk!
Hogyan mutatná be a Piarista Gimnáziumot? Milyen speciális jellege van az iskolának?
Katolikus, a piarista szerzetes rend fenntartásában működő iskolánkban a rendalapító Kalazanci Szent József víziója alapján fogalmazzuk meg nevelési céljainkat: a pedagógia fókuszában a teljes ember, a gyermek teljessége áll mind a négy nevelési dimenziójával, a szellemi, a lelki, a testi és a közösségi vonatkozásaival. Ez 400 éve változatlan. A különbség annyi, hogy amíg Kalazancinak az volt a feladata a 16. században, hogy az Istenhez vezető út mellett megtanítsa a diákokat írni, olvasni, számolni, addig a 21. században olyan kompetenciákat is meg kell erősítenünk a gyerekekben, amellyel a gyorsan változó világban boldogulhatnak. A kommunikáció, a kooperáció, a kritikai gondolkodás, a kreativitás mind 21. századi szükséges készségek, amelyek fejlesztése kiemelt feladatunk. Emellett arra is tanítgatjuk a gyermekeket, hogy hogyan tudnak harmonikus kapcsolatban lenni önmagukkal, a környezetükkel és a teremtett világgal annak érdekében, hogy megtapasztalják az Istenhez tartozás boldog, biztonságos érzését. A tanórák ugyanolyan rendben zajlanak, mint más iskolákban, de a tanórán kívüli tevékenységek színes palettáját is kínáljuk. A lehetőségek iskolája vagyunk. Önkéntesen kapcsolódhatnak diákjaink az énekkarba, a színjátszókörbe, a cserkészethez, a Kalazancius Mozgalom csoportjaihoz, a művészeti műhelyhez, és számos, tanórák utáni sportfoglalkozáshoz (vívás, kézilabda, kosárlabda, röplabda, TRX, futball, szertorna, ping-pong, teqbal stb.). Az önkéntességből fakadóan osztályközösségeken átívelő erős elköteleződés alakul ki az egyes programok mentén, így a közösségek nagy megtartóerőt jelentenek.
Az iskola tanárai hogyan támogatják ezt a közösségi jelleget?
Az iskola tanárai maguk is alkotó közösségekben dolgoznak együtt. A tanórákon megjelennek a kooperatív munkaformák. Azon dolgozunk, hogy ne passzív, ülő és figyelő, táblát másoló "hallgatókat" neveljünk az iskolánkban, hanem aktív, kérdező, kifejező, kommunikáló, tapasztalataikat megosztó, tudását a közösségnek adó tanulók legyenek növendékeink. Ehhez adott akár 8 iskolánkban eltöltött év. Ez a készségfejlesztés egy hosszú, kidolgozott, tudatos folyamat. Fontos, hogy az iskolánkat választó diákok nyitottak legyenek a világra, a tanulásra, meglegyen bennük az önfejlesztés és a partnerség igénye.