en-Szóró Kata: "Ha az utca emberét megkérdeznénk, mi lesz június 4-én, azt válaszolná, hogy csütörtök."

31/05/2020

Hogyan lehet Trianont jól tanítani? Le kell adni a tananyagot egyszerűen, vagy ki kell térni a jelentőségére?

Elég különleges a helyzetem, mivel én még sosem tanítottam a trianoni békediktátumot. Az idei az első évem, amelynek végén a 11.a osztályban éppen június 4-én lesz ez a témánk. A személyes jelenlét hiánya megnehezíti a beszélgetést, ennek ellenére szeretném, hogyha az előzetes ismereteiket felhasználva el tudnánk mélyíteni ezt az aktuális és fontos témát. Nem elég a meghökkentő adatokkal szembesíteni az embert, hiszen nemcsak számok, hanem személyek és történetek vannak a történelem színpadán, amik érdekesebbek, mint az adatok.


Mi a véleménye, a társadalom tájékozott Trianonról?

Nehéz ezt megítélni, nem ismerek erre vonatkozóan felmérést. Mégis azt sejtem, hogy ha "az utca emberét" megkérdeznénk, hogy mi lesz 2020. június 4-én, akkor azt válaszolná, hogy csütörtök. Nem is nagyon lepődnék meg, hiszen iskolai keretek között erre a témára 1-2 óra jut. Így az, aki különösebben nem érdeklődik a téma iránt, annak ez a kevés információ az egyik fülén be, a másikon pedig ki megy. Azon dolgozom, hogy az én tanítványaimmal ez ne történhessen meg. Éppen ezért június 4-én nemcsak a 11.a-sokkal lesz ez a témánk, hanem más csoportokban is. A következő kijelentésemmel nem leszek túl népszerű, de azt gondolom, hogy tájékozottságon kívül racionalitásra is szükségünk van Trianon értelmezéséhez.

"Nem elég a meghökkentő adatokkal szembesíteni az embert, hiszen nemcsak számok, hanem személyek és történetek vannak a történelem színpadán, amik érdekesebbek, mint az adatok. "


Releváns kérdés az, hogy Trianont vissza lehet-e vonni?

Folytatva az előző gondolatmenetet: tájékozottság és racionalitás. Trianon megtörtént, fájdalmat okoz a mai napig, de a történelmi tényeken (szerény véleményem szerint) nem lehet változtatni. Ahhoz kell elfogulatlanság és racionalitás, hogy ezt kimondjuk. Persze, hogy az ember tombol belül, ha arra gondol, hogy hány millió magyart ragadott el tőlünk a békediktátum! Ez teljesen természetes. De meg kell tanulnunk a heves (és ugyanakkor helyénvaló) érzelmeinkre racionális választ adni. Tudom, ez nagyon nehéz.



Mit tart Trianon mai legfontosabb üzenetének?

A feldolgozást. Eltelt 100 év, de még gyerekcipőben jár a feldolgozása ennek a nemzeti traumának. Ez éppen a radikális csoportosulások létezésben érhető tetten. Nem a túlfűtött nemzeti érzés az, ami nehezíti a feldolgozást, hanem a sötétség, a divatos rigmusok és a tájékozatlanság. Trianon trauma, mint ahogyan egy baleset, két szülő válása vagy a halál is az. Szándékosan mondok ennyire komor összehasonlítást. Ahogyan az említett traumákat az embernek személyesen fel kell dolgoznia, ugyanígy kell tennie a nemzetnek is Trianonnal. Éppen azért emlékezünk meg minden évben erről a szomorú eseményről, mert fontos számunkra, nem felejtünk el, és a fájdalmunkat ekkor közösen kifejezhetjük. Máskülönben az elnyomott, elbagatelizált vagy rosszul feldolgozott traumák nyomait egész életünkben hordozzuk. Nekem azt üzeni Trianon, hogy van jövőnk, amely a múltból ered, de nem abban él.       || Ó.B. ||

Tetszett? Támogasd a diákújságírást megosztással vagy feliratkozással!