2 éve történt: Katasztrófa a Dunán, a Hableány tragédiája

2021.05.29

Napra pontosan két éve történt a modernkori Magyarország egyik legsúlyosabb hajóbalesete. 

2019. május 29-én 21 óra 5 perckor a Margit-híd pesti hídfőjénél az MV Viking Sygin szállodahajó és a Hableány turistahajó összeütközött, a hátulról közelítő nagy szállodahajó maga alá seperte az apró városnéző alkalmatosságot. A hajón az ütközés pillanatában 35 fő tartózkodott, közülük 7 főt tudtak kimenteni a vízből. A tragédia világszinten is nagy visszhangot váltott ki, több országból, így Ausztriából és Dél-Koreából is érkeztek búvárok a keresésre, amelyet egyébként a TEK különleges egységei vezettek. A hónapokig tartó egész dunai keresés eredményeként 28 halott a baleset mérlege. 

A Budapesti Rendőr-főkapitányság 2019. május 29-én 21:14-kor kapott bejelentést arról, hogy a Dunán felborult és elsüllyedt egy turistákat szállító sétahajó, a Kossuth Lajos tér közelében. Az Országos Vízügyi Főigazgatóság szerint a baleset időpontjában a Duna vízhozama a normális mennyiség duplája, másodpercenként 4000-4500 köbméter volt. Hajózási szempontból azonban nem volt extrém az időjárás, a vízügyi hatóság nem rendelt el zárlatot. Nem volt köd, a látási viszonyok sem voltak rosszak - foglalja össze a Wikipédia.

21:15-kor egy polgári bejelentést követően az Országos Mentőszolgálat 14 mentőegységet irányított a helyszínre, a Dunai Vízirendészeti Kapitányság első hajója 21:29 perckor érkezett a helyszínre. 

A mentést jelentősen nehezítette az időközben beállt sötétség, az esős, hideg idő és a magas (a balesetkor 501 centiméteres) vízállású Duna erős, 9-11 km/h sebességű erős sodrása. A baleset idején a Duna 10-12 fokos volt. 

Éjfél előtt a folyó teljes, Budapest alatti szakaszára kiterjesztették a mentést. A helyszín közelében kimentett emberek közül hét főt könnyebb sérülésekkel, kihűlési tünetekkel szállítottak kórházba, a halottak száma az első jelentések szerint három volt, a május 30-án kevéssel 0 óra után, a pesti alsó rakparton megtartott sajtótájékoztatón ezt a számot már hétre emelték, míg eltűntként a mentésnek ebben a szakaszában 16 főt tartottak számon. A mentésbe vidéki mentőegységek, tűzoltók, a honvédség szakemberei és nagyszámú búvár is bekapcsolódott.

2019. június 11-én hat órakor megkezdődött a Hableány személyszállító roncsának a kiemelése a Dunából. 

Reggel fél 9-ig további négy holttestet találtak meg. Elsőként a kapitányi hídról, valószínűleg a hajó kapitányát emelték ki. Később megtalálták a hajón utazó kislányt is - hivatalosan nem megerősített hír alapján - az édesanyjával, akiknek, miután kiemelték őket a vízből, tisztelegtek a mentőegységek. A hajótestben, már a kiszivattyúzás után, mintegy 80 centiméter magas iszapban keresték az áldozatokat a katasztrófavédelem búvárai. 

A kutatást nehezítette a hajóban felborult bútorzat, a székek és asztalok elhelyezkedése is. A búvárok biztonságának érdekében ezért a munkát meg kellett szakítani, de az iszapból előkerülhetnek még holttestek. A Hableányt a kimentési műveletek után, a Botond nevű tolóhajó segítségével egy uszályon délután Csepelre vontatták, ahol a mentés során megkezdett rendőrségi szemle tovább folytatódik. Az ekkor még továbbra is keresett négy utas megtalálására a belügyminiszter kérésére a rendőrség megduplázta az eltűntek kutatásban részt vevő rendőri erők létszámát.

2020. szeptember 8-án Jurij Csaplinszkij meghallgatásával megkezdődött a Hableány-per bizonyítási eljárása a Pesti Központi Kerületi Bíróságon.

 A kapitányt az ügyészség vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésével és 35 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolja. Az ügyben 2020 márciusában már előkészítő tárgyalást tartottak, amelyen a vádlott nem mondott le a tárgyalás jogáról. A kitűzött tárgyalásokat azonban a pandémia miatt elhalasztották, így a bizonyítási eljárás csak akkor kezdődhetett meg.

Kiemelt kép: Mohai Balázs/MTI/MTVA 

EZEKET IS AJÁNLJUK!

A világ érdekes. Kövesd a Konstans oldalát a Facebookon is!

Közzétette: Konstans – 2021. szeptember 1., szerda

Tetszett? Támogasd a diákújságírást megosztással vagy feliratkozással!