Csoda négykeréken: az első autó Magyarországon

2021.06.26

Autó. Négy kerék, ma már elengedhetetlen a mindennapokban. De mikor érkezett az első autó Magyarországra? Hogyan fogadták a magyarok a külföldi csodát? Mutatjuk!

Optikus keréken

Az első autó 1895 szeptemberében állt forgalomba hazánkban.

Tulajdonosa Hatsek Béla optikus, autója 1895 őszén érkezett hazánkba, vasúton tette meg a mannheimi Benz-gyárból az utat Budapestre, ahol 

boldog várományosa a józsefvárosi pályaudvaron nemcsak a saját első, de a magyar földet is először érintő autót vehette át. 

Az első magyarországi autó története azonban 1 kilométer után - hacsak időre is - megállt: a jármű a bámészkodók és a vezető legnagyobb megdöbbenésére lerobbant. Az autóval érkezett német mérnökök az utcán helyben orvosolták a hibát, ezzel meg is indulhatott az első hivatalos próbakör!

Autómobil - a magyarok reakciói

Senki sem hagyhatta ki az első hazai autó megbámulását, éppen ezért a vélemények is megoszlottak a különös szerkezetről. Volt, akinek nem tetszett a hangos, füstölgő rakoncátlan jószág, azonban mások inkább négykeréken guruló csodát láttak benne. 

Budapest utcáin többen kérdőre is vonták Hatsek Bélát, hogy felmeri ültetni kis családját erre a veszélyes szekérre.

Az autó akkora feltűnést keltett az utcán, hogy a rendőrséget is be kellett vonni, hiszen több száz ember gyűlt az autó köré, így az moccanni sem bírt. Ráadásul a Magyar Királyi Tűzoltóság a Józsefváros felől füstre lett figyelmes, (ami az autó kipufogógáza volt) ezért a tömeg mellé jelentős tűzoltóerők is érkeztek.

Az első Magyarországra hozott autó

Az autómobilon a sofőrön kívül három utasnak volt hely, két ülés a menetiránynak háttal, illetve egy a gépkocsivezető mellett került elhelyezésre.

Az akkoriban még szekerekre és lovakra kialakított, vagy arra is "kialakítatlan" Budapest utcáin rohangáló jármű 

végsebessége körülbelül 20 km/h volt, 

amelyet a jármű ülése alatt lévő egyhengeres. fekvő elrendezésű motor teljesített.

Az autó Magyarországon

Hatsek Bélát a magyar pezsgőgyáros, Törley József követte aki már nem egy, hanem kettő járművet is vásárolt, így Hatsek után Törley volt az, aki elmondhatta magáról, hogy van autója. Törley már egészen Gödöllőig merészkedett autójával, elhagyta a székesfővárost. 

1900 november 30-án aztán megalakult a Magyar Automobil Club. 

 1910-re már több, mint 500 autó volt Magyarországon, 2019-ben pedig 4.625.398 regisztrált járműről tudni kis hazánkban, azaz majdnem minden második lakosra jut egy autó. 


Az ilyen és ehhez hasonló tartalmak készítéséhez elengedhetetlen az Olvasók szerepe. Kérjük, segítsd oldalunkat cikkeink megosztásával, hogy ne csak tájékozódj, de tájékoztass is! Köszönjük!

EZEKET IS AJÁNLJUK!

A világ érdekes. Kövesd a Konstans oldalát a Facebookon is!

Közzétette: Konstans – 2021. szeptember 1., szerda

Tetszett? Támogasd a diákújságírást megosztással vagy feliratkozással!