Megérős vagy leégés? Mérlegen a Budapest-Belgrád vasútvonal

2021.11.22

Egy téma, amely napi szinten témája politikai vitának. Nézzük meg pontosan, mit érdemes tudni a Budapest-Belgrád vasútvonalról. Vezércikk.

Konstans in English.
Ez a cikkünk elérhető angolul is!

Sokat hallani arról a médiában, hogy új, nagysebességű vasútvonallal fog gazdagodni kishazánk. A 150-es vasútvonalat (amely Budapest és Belgrád, 1920 óta Bp. és Kelebia közt fut) 160 km/h-ás sebességűre építik ki. Ebben a cikkben próbálunk megfelelő válaszokat adni a kérdésekre. Az első felmerülő valószínűleg ez lehet:

Miért kell?

Jelenleg a 150-es vonal siralmas állapotban van. Nincsenek a vácihoz hasonló modern állomások, egyvágányos és 60-80 km/h az engedélyezett sebesség (szakasztól függően). (A délvidéki szakaszon szintén rossz a helyzet.) A 158 km hosszú vonalon a Keletiből induló sebesvonattal több, mint 3 óra a menetidő. (Összehasonlításképp a már 160-as, 190 km hosszú Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalon személyvonattal 3 óra a menetidő, közel kétszer annyi megállóval és óránként Eurocity is megy oda, 2 órás menetidővel.) Hiába nemzetközi fővonal, napi egy nemzetközi gyors megy, sebesvonati menetrenddel, ami úgy néz ki, hogy Kunszentmiklós-Tas állomásig csak két fontosabb állomáson áll meg, majd onnan Kelebiáig mindenütt (a szerb menetrendet nem tudom, de lehet, hogy a pandémia miatt át se megy a határon). A vonal nagy tehervonti forgalmat bonyolít le, hiszen Görögországból innen jönnek a teherhajók árui.

Miért pont most kezdik el?

Kína tervbe vette, hogy Belgium és Hollandia helyett Görögországban fogja kikötni hatalmas óceánjáró hajóit, sőt, Athéntól nem messze kikötőt is vettek. A világgazdaság folyamatait senki sem tudja megjósolni, de az biztos, hogy Kína vezető szerephez fog jutni (ha még nem jutott volna) a kereskedelemben. Az intenzív változások meg fogják fordítani a világ pólusait, Kína szerepe nőni fog. Ehhez Magyarországnak is alkalmazkodnia kell, le kell hát csapni a lehetőségekre. 

A hosszú tehervonatok az Alföldet átszelve seperc alatt Európa szívében lehetnek, ráadásul végig kétvágányon haladhatnak, így a személyforgalom is gyorsabbá, sűrűbbé válhat. Ezen felül megélénkülhet a nemzetközi személyforgalom is, Athén és Isztambul felé is indulhatnak majd vonatok. Olcsóbb és környezetkímélőbb is lesz, mint a repülőgép, ráadásul a teherhajóknak is jelentősen csökkenni fog a fogyasztása, hiszen a beruházást követően nem kell a Földközi-tengert is megjárniuk. 

Mennyibe kerül mindez?

Egzakt számmal? 82 milliárd (82.000.000.000) forintba. Nem kevés, mondhatni igencsak sok.

A pénz nagy részét egyébként kínai hitelből fedezik, ahogyan sok kínai tervező is részt vett a tervek elkészítésében. Nem véletlen, hiszen a világ gyorsvasútjainak 70%-a Kínában található, így van is megoszható tapasztalatuk.

Mi kerül ennyibe?

Fent láthattuk, iszonyatos az összeg. Az átlagember mit lát? Lefektetnek még egy sínpárt, a másikat jobban megalapozzák és ezért van építkezés éveken keresztül. Azért 

itt, a 160-as vágány mellett nem csak ennyi van a tervekben: 

fel fog épülni 5 új állomásépület, további 8-at felújítanak, mindenütt a vácihoz hasonló magas peronokat emelnek, a fontosabb állomásokon lifteket is építenek. A városokban a megnövekedett zajszint miatt zajvédő falakat húznak fel, nem is beszélve a beruházásokhoz kapcsolódó további projektekről: parkolók, kerékpártárolók, az elvault berendezések cseréje. 

Jó hír, hogy a befeketetett pénz a beszedett vámokból és a nemzetközi forgalomból számítások szerint már középtávon megtérülhet. Szerbia után ugyanis minden termék itt érkezik majd a schengeni övezetbe.

Alapkőletétel nemzetközi figyelemmel kísérve október 15-én Kiskunhalason | Fotó: mavcsoport.hu
Alapkőletétel nemzetközi figyelemmel kísérve október 15-én Kiskunhalason | Fotó: mavcsoport.hu

Milyen szerelvények járhatnak itt?

Hogy a vasút iránt érdeklődőknek is szánjunk pár sort: a Stadler motorvonatai, a KISS és a FLIRT egyaránt alkalmasak a 160-as sebességre. A Traxx és Taurus mozdonyok szintén. Az új IC+ kocsik engedélyezett sebessége 200 km/h, ami teljesen megfelel a nemzetközi forgalomba is, továbbá több eurocity kocsi is található országszerte, amelyek képesek lesznek majd erre közlekedni. Továbbá az osztrákoktól vett, felújított Schlieren kocsik valószínűleg szintén futni fognak a pályán.

Az építkezés tervezett végéről a külügyminiszter, Szijjártó Péter hétfőn beszélt az Újvidéken tartott sajtótájékoztatón. A tervek szerint 2025-re mindkét oldalon elkészül a vasút. Az új, több mint 300 kilométeres vasútvonal "kétvágányúsított, végig nagy sebességet lehetővé tevő villamosított vasútvonal lesz, ezzel Magyarország és Szerbia fogja biztosítani a leggyorsabb szállítási útvonalat a görög kikötők és Nyugat-Európa között". 

Csak itt épül gyorsvasút?

Nem. A Budapest-Székesfehérvár és a Szolnok-Békéscsaba vonal elvileg járható lenne, de egyelőre nincs elegendő nagysebességű mozdony és kocsi. Ezek mellett tervbe van véve a Cegléd-Szeged és a Szolnok-Nyíregyháza vonal kiépítése is (előbbit még kétvágányosítani is kellene).

Összességében elmondható, hogy egy nagyon hasznos beruházás vette kezdetét, jelentős környezetvédelmi,  infrastruktúrai és gazdasági jelentősséggel. A régi selyemút ma már Budapesten, a Ferencvárosi rendezőpályaudvaron fog véget érni, dél felé pedig megindulhat a komolyabb személyforgalom, korunk Orient Expressze. Nem hangzik rosszul.

Az ilyen tartalmakért érdemes dolgozni.
Olvasd a Konstanst minden nap!

Kiemelt kép: Konstans grafika

EZEKET IS AJÁNLJUK!

A világ érdekes. Kövesd a Konstans oldalát a Facebookon is!

Közzétette: Konstans – 2021. szeptember 1., szerda

Tetszett? Támogasd a diákújságírást megosztással vagy feliratkozással!