Több mint 100 villanymozdonnyal erősít a MÁV

2022.04.05

A mavcsoport.hu friss közleménye szerint lezárult a MÁV-Start 115 új villamosmozdonyról szóló közbeszerzési pályázata. A Bombardier Traxx3 és a Siemens Vectron voltak versenyben, végül a Siemens lett a nyertes.

Mit kell tudni erről a mozdonyról?

A Vectron egy többáramnemű, nagyteljesítményű, modern villamosmozdony. (A többáramnemű azt jelenti, hogy különböző frekvenciájú és feszültségű vezetékeken is gond nélkül tud közlekedni.) Teljesítménye 6400 kW (9143 LE), ütközők közti hossza 19 m, engedélyezett sebessége 200 km/h.

Miért kell új mozdony?

A villamosított vonalak leggyakrabban előforduló magyar mozdonya a V43. A Fecske ingák élén láthatta a Vác környéki utazóközönség, még az elektromos motorvonatok érkezése előtt. A V43 sorozatot 1963-tól 1982-ig gyártották, tehát a legidősebbek már közel 60 évesek, az átlagéletkoruk közel 50 év. Ráadásul Ausztriába sem tudnak átmenni, mivel a határ túloldalán már más áram folyik a felsővezetékben, 25000 Volt helyett 15000 V.

A MÁV tulajdonában jelenleg egyébként 35 modern mozdony van (10 Siemens Taurus és 25 Bombardier Traxx), ami valljuk be, nem sok. 

A cél - a közlemény is ezt erősíti - egy olyan mozdonypark, mint a német nyelvű országokban. A Vectron valószínűleg a nagyobb végsebessége és teljesítménye miatt nyert a Traxx3 előtt, ráadásul Magyarországon már megtalálható a típus, személyvonatok élén is (tehervonat előtt mindkét mozdony látható). A GYSEV 9 ilyen Vetronnal büszkélkedik és a Cseh Vasutak (České dráhy) Vectronjai húzzák a Hungária Eurocityt is, ami Vácon is megáll. Mivel egyre több nagysebességű vonal lesz itthon is, szükséges, hogy a vonatok haladási sebessége mindenképpen átlépje a 160 km/h-t (Ausztriában és Németországban meg 200-zal is).

Kiemelt kép: MÁV

EZEKET IS AJÁNLJUK!

Nem kérdés, hogy hol az igazság: Böjte Csaba atya az elmúlt évtizedekben a Kárpát-medence, talán az egész kontinens egyik leghitelesebb emberévé vált. Nem Facebook-posztokkal, nem sírással, panaszkodással és másokra mutogatással, hanem alázatos, szeretetteljes, odaadó munkával.

Tetszett? Támogasd a diákújságírást megosztással vagy feliratkozással!