Ha a diákom megtanul logikusan gondolkodni, már volt értelme - Hegedűs Zoltán

2021.06.09

Interjú Hegedűs Zoltánnal, történelem-földrajz szakos tanárral autókról, Trianonról, piaristaságról, tanulásról és még sok másról a Konstanson. 

Autóval jött iskolába?

Igen, a sajátommal.

Van álomautója?

Álomautó? Ha lenne, nem sportautóban gondolkodnék, inkább egy elegáns luxuskocsiban, egy Bentley-ben.

Komolyra fordítva a szót, nem régen érkezett az iskolánkba. Mivel a foglalkozott ez előtt, tanított máshol is?

A pedagógiához kapcsolódó munkáimat 1997-től 2011-ig egy középiskolai kollégiumban végeztem, ott voltam nevelőtanár, illetve ennek az iskolának a partnerintézményeiben tanítottam történelmet, később pedig földrajzot. 2011-től Felsőtárkányban, egy általános iskolában lettem szintén történelem-földrajz tanár, majd utána, a lehetőséget megragadva jöttem ide, a Váci Piarista Gimnáziumba.

Mi a benyomása az iskoláról?

Amit vártam, azt kaptam. 

Kifejezetten örülök, hogy itt lehetek, nagy örömmel tölt el, hogy a kollégáim gyorsan befogadtak, bízom benne, hogy a diákok szintén.

Történelem és földrajz. Miért pont ez a kettő?

A történelemmel mentem főiskolára (mert történelem-földrajz szakpár nem indult). A földrajz tanulmányaimat később kezdtem el az egyetemen.

Melyiket szereti tanítani?

Sokan kérdezik, nincs választásom - nem teszek különbséget a két szakom között.

Mi az Ön szerint, amit egy a hátsó padsorban alvó diáknak az Ön óráiról mindenképpen meg kellene jegyeznie? Mit tart a legfontosabbnak?

Ha elérem azt bármely diákomnál is, hogy megtanul gondolkodni, akkor szerintem mindent elértem. Bár feltétlen fontos számomra, hogy térképet tudjon olvasni, tudom úgyis GPS-t használ. Fontos neki tudni az éjszakai égbolt csillagállásait, hiszen ez egy romantikus este során még jól jöhet. Komolyra fordítva a szót, 

ha megtanul logikusan gondolkodni, már volt értelme a munkámnak.

Ezt is tartja a legfontosabbnak a földrajzban?

Nagyon összetett tantárgyról beszélünk, több tudományterület kapcsolódik benne össze, a biológia, történelem, fizika és kémia, közgazdaságtan együtt vegyül. De ha van egy logikus gondolkodás, a kisebb területek elveit is felismerhetjük.

A történelemmel mi a helyzet?

Ugyanez. Bár kissé más is, mert meg kell tanulni időben és térben is elhelyezni egy-egy adatot, eseményt. 

Nem elég tudni, hogy "Mohácsi csata", kell tudni az időt, a teret, a következményeket és az előzményeket is, ez számít valódi és logikus, értelmező tudásnak.

 Ez az a különbség, ami megjelenik a közép és emelt szintű érettségi anyagában is.

Volt kapcsolata a piaristákkal korábban?

A szerzetesrenddel még nem, de több szerzetesközösséggel már igen, Egerben a szervitákhoz jártam, korábban a jezsuitákat is megismerhettem. Több tanítványom lett jezsuita, ferences, szalézi testvérek tagja.

Mi volt az elképzelése arról, hogy mit jelent piaristának lenni?

Az, amit megismerhetünk a Kalazancius-történetben is, tanítás, oktatás minden tanulni vágyó diáknak, keresztény alapokon. 

Ahogy látom, ez a szellemiség - szerencsére - ma is megvan.

Diákokban is?

Bízom benne. Azon vagyok, hogy legalább a saját példámmal tudjam erősíteni a piarista szellemiség, a tanulni, gondolkodni vágyás megerősödését bennük. Ezt próbálom a fegyelmezett hozzáállással, következetesen munkámmal továbbadni.

Június negyedikén készítjük ezt az interjút, ma az iskolai ünnepségen is Tanár Úr mondott beszédet. Ennyire fontos Önnek ez a kérdés?

Az egyik legfontosabb, lassan 20 éve ezzel foglalkozom, kutatási területem diplomám megszerzése óta. Mindig azt veszem észre, hogy egyre kevesebbet tudunk Trianonról. Hiába beszélünk többet, nézünk műsorokat, videókat róla, olyan, mintha elsikkadna a fő kérdés: hogy nem kell belenyugodnunk.

Itt természetesen nem azt mondom, hogy a helyzet jelenleg megváltoztatható bármilyen formában is, de 

a kérdőjel mindenképpen fontos, hogy ott maradjon a versailles-i döntés mögött.

 Értelmezzük, tanuljunk belőle, ne feledjük mi történt és miért, kinek/kiknek köszönhetően.

Jól emlékezünk Trianonról?

Március 15. piros betűs ünnep, ami teljesen érthető is. Június negyedikén viszont nincs közel sem akkora "felhajtás", mint más nemzeti emléknapjainkon, ünnepeinken. Persze egy gyalázatos nemzeti tragédiáról emlékezünk, de ennél talán több figyelmet érdemelne.

Mi az, amit talán kevesebben tudnak Önről? Milyen hobbikat űz szívesen?

1988 óta - egy hosszabb kihagyással ugyan - karatézom (Kyokushin Oyama Karate). Nemrégiben tértem vissza, igazán örömmel tudok mozogni ennek a küzdősportnak a keretein belül. Emellett szeretek gitározni és énekelni, elvégre zenei gimnáziumba is jártam, együttest alakítottunk, kórust szerveztem. Nem mondom, hogy profi vagyok, mert nem vagyok az, de ezekben az elfoglaltságokban megtalálom a kikapcsolódást. Na meg amit már sokan tudnak: sütök, főzök (gyakran a diákjaimnak is 😊).

Megvenné azt a Bentley-t?

Ha lenne rá lehetőségem, akkor igen.

Trianon-matricával a hátsó szélvédőn?

Csakis. 

Az interjúrovat korábbi részeit itt lehet elolvasni. 
Kiemelt kép: Ókovács Benedek/Konstans

EZEKET IS AJÁNLJUK!

Tetszett? Segítsd oldalunkat megosztással vagy feliratkozással!