Kiépült az első tram-train vonal, de mire is jó igazából?

2021.04.22

Mi értelme van a vasút-villamosoknak, meg egyáltalán: mik is ezek? Elemzésünk. 

2018-ban elkezdődött Magyarország első vasút-villamosának (tram-train) építése Hódmezővásárhely és Szeged között. Habár még menetrend szerint nem jár, de a pálya már készen áll.                         

A vasút-villamos (továbbiakban vasvilla) két nagyváros közt közlekedik, 

a városban villamosként megy a végállomásra, településeken kívül pedig a vasúti síneken halad.

Magyarországon Szegeden a villamospályán indul el, majd a Szeged-Hódmezővásárhely-Békéscsaba vonalra megy fel, ahol leveszi az áramszedőjét és dízel motorvonatként megy tovább (hasonlóan a BZmot "kispiroska" diósjenői vonalához). Hódmezővásárhelyen az állomásról lemegy egy elágazáson, ahol felsővezeték van, innen áramszedővel megy tovább az újonnan épült villamosvonalon. (Ezt ne úgy képzeljétek el, mint egy budapesti villamosvonalat, zömében egyvágányos, csak egyes megállóknál van két vágány, meg persze a végállomáson.)

A kék a szegedi villamosvonali pálya, a barna a vasúti pálya, a piros a hódmezővásárhelyi villamosvonal. A narancs a tervben lévő makói vas-villa.
A kék a szegedi villamosvonali pálya, a barna a vasúti pálya, a piros a hódmezővásárhelyi villamosvonal. A narancs a tervben lévő makói vas-villa.

Milyen járművet lehet erre a furcsa közlekedésre használni? A Stadlertől vett a MÁV egy direkt erre a célra készített vonatot, a Citylinket. Egy 37 m-es motorkocsi, szolíd 70 tonna, 92 üléssel megáldva.

Kerékpár, babakocsi és kerekesszék szállítására is alkalmas. 

Vasúti üzemmódban 100 km/h, míg villamos üzemmódban 70 km/h az engedélyezett sebessége.

Előnyei a vasvillának:

  • a belvárosba is be tud jönni, míg a nagyvasúton tud viszonylag nagy távokra is menni
  • a városon belül bicikli is szállítható
  • kényelmes ülések (egy villamoshoz viszonyítva)
  • széles ajtók (ismerjük, milyen nehéz a Fecske szűk ajtaján ki-beszállni...)
  • a két nagyváros agglomerációs településein is megáll, így szinte odaviszi az embereket a munkahelyükre (háztól házig)
  • 2 kocsi is összekapcsolható
Tram train próbautat tesz meg Szolnok és Szentes között. | Fotó: Vörös Attila/iho.hu
Tram train próbautat tesz meg Szolnok és Szentes között. | Fotó: Vörös Attila/iho.hu

Hátrányai:

  • A kocsi vasútra kicsi, villamosnak meg (a dízelmotor miatt) eléggé nehéz (összehasonlításképp a 4-6-os vonalon járó Combino villamos ugyanakkora tömegű és közel 2-szer olyan hosszú)
  • Viszonylag nagy ív kell a fordulásához és csak lassan tudja megtenni, forduláskor elég nagy hangja is van
  • a vasúti sínen csak mellékvonalon használható jól

A negatívumok nem nagyon érintik az utasokat, ezek igazából csupán technikai jellegű hátrányok.

Összességében egy hatalmas fejlesztés valósult meg a tram-train rendszer kiépítésével, hiszen egy nagyon modern vonat került egy nagyobb városokat összekötő mellékvonalra és nem csak a város szélén lévő állomásra, hanem be egyenesen a belvárosba. A MÁV ilyen, fejlesztő irányú projektjeit pedig - és ebben azt hiszem, mindenki egyetért - csupán támogatni lehet. Hajrá, VasVilla! 

EZEKET IS AJÁNLJUK!

A világ érdekes. Kövesd a Konstans oldalát a Facebookon is!

Közzétette: Konstans – 2021. szeptember 1., szerda

Tetszett? Támogasd a diákújságírást megosztással vagy feliratkozással!